poniedziałek, 16 kwietnia 2018

"Bitewne" gry karciane z serii Trefl Joker Line

Przedstawiałam wam już sporo gier dla młodszych dzieci, a najlepsze z nich (oczywiście naszym subiektywnym zdaniem) przedstawiłam wam TUTAJ . Dzisiaj chciałam wam pokazać dwie "bitewne" gry karciane z serii Trefl Joker Line, w które ostatnio mieliśmy okazję sobie pograć. Są to gry: Rzymianie do domu! oraz Mob Town. 




Zacznę od gry Rzymianie do domu!


Malutkie pudełeczko zawiera w sobie:
- karty fortów
- karty wojowników



Celem gry jest zdobycie jak największej ilości punktów poprzez zdobywanie fortów. Każdy z fortów ma przyznaną ilość punktów (dodatnią lub ujemną). Grę należy zacząć od położenia 6 kart fortów i  ułożenia ich zgodnie z instrukcją. Następnie każdy gracz spośród swoich wojowników z Kaledonii (każdy gracz ma inny kolor) odrzuca dwie przypadkowe karty, a następnie sam wybiera jedną i również ją odrzuca. Każda karta wojownika ma swoje własne unikatowe umiejętności. Zawodnicy patrzą jakie są odkryte karty fortów i starają się wymyślić strategię na zdobycie jak największej ilości punktów. Każdy z uczestników rozgrywki układa zakryte karty swoich wojowników pod fortami. Gdy już wszyscy to zrobią, to następuje odkrycie kart wojowników. Gracz, który ma najmocniejszą kartę wygrywa bitwę o fort. Po zwycięskiej  walce o fort zawodnik, który wygrał odrzuca swojego wojownika, natomiast reszta pozostawia je na polu walki. W kolejnych rozgrywkach o następny fort, punkty za wojowników danego zawodnika łączą się ze sobą. Gdyby liczyły się tylko punkty za kaledończyków, gra byłaby banalna.




 Tak jak pisałam wcześniej każdy z wojowników ma swoje niepowtarzalne właściwości np. Qween McGreen przejmuje siłę ataku innego odkrytego w tej turze wojownika. Dodatkowo niektóre z fortów, również mają specjalne właściwości np. gdy zdobywasz Fort Fokus wszyscy gracze muszą odrzucić jedną z odkrytych kart wojowników.



Rzymianie to domu! to fantastyczna karciana gra strategiczna, do której niezbędna jest zdolność planowania, przewidywania i wybierania optymalnej linii ataku. Czasami nasz misternie zbudowany plan, może zniweczyć sprytniejszy od nas przeciwnik. Oprócz strategii potrzebna nam będzie odrobina szczęścia, ponieważ nie wiemy jakich zawodników wystawiają inni gracze, aczkolwiek po kilku rundach wspólnego grania, dla bystrych obserwatorów, strategie innych uczestników mogą być oczywiste i przewidywalne. Oczywiście nie od razu staniemy się super strategami. Najpierw należy dobrze zapoznać się z właściwościami kart i dopiero wówczas można grać na poważnie. Dzięki przystępnie napisanej instrukcji, szybko przyswoicie zasady gry.


Gra karciana Rzymianie do domu! z serii Trefl Joker Line to ciekawa propozycja gry strategiczno - bitewnej w której dobrze się odnajdą umysły potrafiące planować i myśleć kilka ruchów do przodu, czyli stratedzy. Jeżeli i wam się spodobała ta gra to znajdziecie ją TUTAJ.


Wiek graczy: +10 lat
Liczba graczy: 1 - 4 os.
Cena od: 29zł 
Wydawnictwo: Trefl Joker Line


Druga gra to Mob Town z serii Trefl Joker Line, w której wcielimy się w postać "gangstera" i za pomocą najemników ze świata zwierząt musimy przejąć kontrolę nad jak największą liczbą budynków w mieście.



 Zanim dojdzie między zawodnikami do "walki" o konkretne budynki, najpierw musimy stworzyć sobie to miasto. Gdy już je mamy gotowe, to zaczynamy przejmowanie budynków kartami najemników. W swojej turze gracz może wykonać jedną z powyższych akcji:
- dobrać w karty z talii zasobów
- wymienić 1 kartę z ręki na wszystkie karty tego typu, które znajdują się linii 5 kart zasobów
- zakupić 2 dowolne karty z linii kart zasobów za kartę z forsą
- przejąć budynek






Mob Town to prosta, bardzo fajna strategiczna gra karciana, która tak jak poprzednia wymaga pewnego myślenia strategicznego, planowania ruchów na zaś. Bardzo przyjemnie się w nią gra. Nie miejcie obaw, w tej grze nie ma elementów agresji, aczkolwiek jest element negatywnej interakcji, poprzez zajmowanie budynków innych graczy. Jako, że jest to gra od 10 roku życia, więc nie powinno być już z tym problemu, ponieważ gracze są już dojrzalsi, a przynajmniej tacy już powinni być.
Bardzo mi się podoba w tej grze, że praktycznie każda rozgrywka jest inna, ponieważ za każdym razem plansza się zmienia, bo przecież układamy ją z losowo wyciągniętych kart. Nasi pomocnicy też się zmieniają za każdym razem. Dzięki temu monotonia nam nie grozi i nie da się ułożyć strategii na zaś.



Wszystko byłoby naprawdę super, gdy by nie jeden szczegół, który może doprowadzić, że wielu z początkujących graczy, dzieci i nastolatków nie dotrze do rozgrywki. Jak to możliwe? Niestety na przeszkodzie staje nam fatalnie napisana instrukcja gry. Myśląc co napiszę, od razu przyszli mi na myśl nauczyciele od matematyki. Dwóch nauczycieli, te samo zagadnienie. Tłumaczone przez pierwszego wydaje się nie do pojęcia, natomiast ta sama rzecz wytłumaczona przez innego (dobrego nauczyciela) od razu wchodzi nam do głowy bez problemu. Niestety tą instrukcję pisał naprawdę kiepski "nauczyciel matematyki". Język, sformułowania, są strasznie ciężkie w odbiorze, często używane są skróty myślowe, a najgorszą jego wadą jest nie wytłumaczenie zasad używania tzw chytrych planów. Czytałam tą instrukcję z 10 razy, dałam do przestudiowania mojemu 14 latkowi, który z języka polskiego od czwartej klasy ma 6 i nie ma problemów z czytaniem ze zrozumieniem, obejrzałam 2 razy instrukcję na YT, przeczytałam kilka opisów na blogach i nadal nie wiem jak używać (zgodnie z instrukcją) chytrych planów. Na całe szczęście, potrafimy sami sobie wymyślić zasady, ale fakt, że grę testowała grupa testerska i nikt nie zauważył, że żadni normalni, rodzinni gracze, nie zrozumieją tej instrukcji za minimum drugim czytaniem, to jest dla mnie co najmniej dziwne.


Osobiście przed zakupem gry, polecam obejrzenie filmiku z instrukcją, który znajdziecie TUTAJ . Jeżeli po dwukrotnym jego obejrzeniu, nie zrozumiecie o co chodzi, to szkoda waszych pieniędzy, bo gra będzie leżała i kurzyła się. Jeżeli obejrzycie i zrozumiecie o co w niej chodzi to naprawdę zachęcam was do jej kupienia, ponieważ rozgrywka jest ciekawa, wciągająca i zapewni wam dużo fajnej rodzinnej rozrywki. Grę znajdziecie TUTAJ.

Wiek graczy: +10 lat
Liczba graczy: 2 - 4 os.
Cena od: 75zł 
Wydawnictwo: Trefl Joker Line