Z początkującymi graczami bywa taki problem, że zawsze chcą wygrywać, a przegrana doprowadza ich nawet do furii. Przez takie złe doświadczenia dzieci przestają chcieć grać w gry planszowe, bojąc się kolejnych porażek. Jak temu zapobiec? Najlepszym rozwiązaniem są gry kooperacyjne dla przedszkolaków. Dzisiaj mam dla was aż trzy propozycje takich gier, dla dzieci w wieku 4, 5 i 6 lat od wydawnictwa FoxGames.
Pierwszą z nich jest gra Obłoczki wydawnictwa FoxGames, dla dzieci od 4 roku życia. W skład gry wchodzi:
- 30 kafelków
- 15 dwustronnych kart
Chodząc na łąki, plażę, spoglądamy w chmury i nasza wyobraźnia widzi w nich najróżniejsze kształty.
W grze Obłoczki gracze mają za zadanie w ciągu 2 minut odnaleźć wszystkie kształty jakie mogą stworzyć obłoczki. Jeżeli graczom się to uda, wygrywają.
Jak widzicie zasady gry są bardzo proste i przejrzyste. Gdyby nie było presji czasu ta gra mogłaby być wręcz banalna w swej prostocie, ale wystarczyło dodać element ograniczenia czasowego i już prosta gra przekształca się w bardziej skomplikowaną i dynamiczną. Na całe szczęście dzięki pomocy całej grającej grupy, zadanie jest do wykonania.
Jak widzicie zasady gry są bardzo proste i przejrzyste. Gdyby nie było presji czasu ta gra mogłaby być wręcz banalna w swej prostocie, ale wystarczyło dodać element ograniczenia czasowego i już prosta gra przekształca się w bardziej skomplikowaną i dynamiczną. Na całe szczęście dzięki pomocy całej grającej grupy, zadanie jest do wykonania.
Element presji czasu przyzwyczaja dziecko do działania pod presją, w warunkach stresowych. Jest to świetne przygotowanie do czasów szkolnych, gdy trzeba będzie wykonywać zadania na czas, pisać kartkówki, szybko odpowiadać na pytania itp. Oprócz opanowania, ta gra ćwiczy również spostrzegawczość.
Gdy już młody gracz trochę się w nią wyćwiczy, można grać w wariant z rywalizacją. Warto pomału dziecko przyzwyczajać, że w prawdziwym świecie rywalizacja występuje, że nie zawsze wszyscy będą mu ustępowali.
Drugą grą kooperacyjną dla ciut starszych dzieci jest Sprint wydawnictwa FoxGames. Nawiązuje ona do znanej bajki o tym jak to się ścigał żółw z zającem. Gracze mają za zadanie powtórzyć sukces żółwia i wygrać wyścig z zającem.
W skład gry wchodzi:
- 6 kart toru tworzących planszę
- 32 karty wyścigu
- 18 kart celu
- 1 pionek żółwia
- 1 pionek zająca
Każdy gracz w swojej turze wykonuje dwie akcje: porusza żółwia i porusza zająca. Żeby poruszyć żółwia gracz odkrywa kartę celu, która znajduje się na wierzchu. Na tej karcie znajdują się cyfry. Jaką cyfrę gracz wylosował tyle kart wyścigu musi podnieść, bez liczenia, ze stosu kart wyścigu. Jeżeli uda mu się podnieść dokładnie taką samą liczbę, żółw przesuwa się o 4 pola do przodu, jeżeli podniósł o jedną kartę mniej wówczas żółw porusza się o 3 pola, jak o dwie mniej, to porusza się o 2 pola do przodu, itd. Jeżeli podniesiemy za dużo kart, lub mniej od 4 wzwyż to żółw nie porusza się wcale.
Następnie odkłada karty na spód stosu kart wyścigu i odkrywa jedną kartę z wierzchu tego stosu. Ta karta pokazuje jaki ruch należy wykonać zającem. Akcji zająca jest osiem. Tak właśnie poruszamy żółwiem i zającem.
W pierwszym momencie pomyślałam sobie, co to za problem wziąć tyle kart co trzeba ze stosu bez liczenia. Bardzo się myliłam. Sztuka idealnego policzenia kart na oko jest bardzo trudna, przez co gra, mechanicznie bardzo prosta, robi się skomplikowana i pełna emocji. Całe szczęście jest to kooperacja, więc możemy wspierać się wzajemnie i sobie podpowiadać, tak aby wspólnie dążyć do wygranej.
Ostatnia propozycja gry kooperacyjnej dla dzieci od 6 roku życia to Obłędny rycerz wydawnictwa FoxGames. Jest to gra zręcznościowa, której celem jest doprowadzenie rycerza do porwanej księżniczki. Będzie on musiał pokonać niebezpieczne krainy, strażników, złego oraz inne pułapki i niebezpieczeństwa. My musimy mu w tym pomóc.
W skład gry wchodzi:
- plansza z pułapkami
- 4 dźwignie
- 20 map 4 różnych światów
- 1 Obłędny Rycerz
- 1 znacznik serca
- licznik życia
- wskaźnik postępu
- plastikowe i drewniane przeszkody
Jest to gra zręcznościowa dla min 2 graczy i max 4 graczy. Na każdej z map mamy różne przeszkody, dziury, natomiast my musimy tak kierować pionkiem Obłędnego Rycerza, żeby dotarł bezpiecznie od punktu startu do punktu mety. Mamy w tym celu dźwignie, którymi opuszczając lub podnosząc, manewrujemy pionkiem rycerza. Jest to bardzo trudna sztuka, która wymaga dobrej komunikacji i synchronizacji pomiędzy graczami. Uczy ona również planowania. Na początku gry jest bardzo trudno się zsynchronizować, ale z czasem jest coraz lepiej i gra staje się dobrą i emocjonującą zabawą.
Ta z pozoru zwykła zręcznościówka, uczy koordynacji oko-ręka, słuchania innych, ale również uczy przewodzenia. To świetna nauka wytrwałości w dążeniu do celu, gdyż tutaj mały błąd i musimy zaczynać od początku.
Bardzo nam się spodobała ta gra, chyba najbardziej z całego tego zestawienia.
W skład gry wchodzi:
- 6 kart toru tworzących planszę
- 32 karty wyścigu
- 18 kart celu
- 1 pionek żółwia
- 1 pionek zająca
Każdy gracz w swojej turze wykonuje dwie akcje: porusza żółwia i porusza zająca. Żeby poruszyć żółwia gracz odkrywa kartę celu, która znajduje się na wierzchu. Na tej karcie znajdują się cyfry. Jaką cyfrę gracz wylosował tyle kart wyścigu musi podnieść, bez liczenia, ze stosu kart wyścigu. Jeżeli uda mu się podnieść dokładnie taką samą liczbę, żółw przesuwa się o 4 pola do przodu, jeżeli podniósł o jedną kartę mniej wówczas żółw porusza się o 3 pola, jak o dwie mniej, to porusza się o 2 pola do przodu, itd. Jeżeli podniesiemy za dużo kart, lub mniej od 4 wzwyż to żółw nie porusza się wcale.
Następnie odkłada karty na spód stosu kart wyścigu i odkrywa jedną kartę z wierzchu tego stosu. Ta karta pokazuje jaki ruch należy wykonać zającem. Akcji zająca jest osiem. Tak właśnie poruszamy żółwiem i zającem.
W pierwszym momencie pomyślałam sobie, co to za problem wziąć tyle kart co trzeba ze stosu bez liczenia. Bardzo się myliłam. Sztuka idealnego policzenia kart na oko jest bardzo trudna, przez co gra, mechanicznie bardzo prosta, robi się skomplikowana i pełna emocji. Całe szczęście jest to kooperacja, więc możemy wspierać się wzajemnie i sobie podpowiadać, tak aby wspólnie dążyć do wygranej.
Wiek graczy: +6 lat
Liczba graczy: 2 - 4 os.
Wydawnictwo: FoxGames
Ostatnia propozycja gry kooperacyjnej dla dzieci od 6 roku życia to Obłędny rycerz wydawnictwa FoxGames. Jest to gra zręcznościowa, której celem jest doprowadzenie rycerza do porwanej księżniczki. Będzie on musiał pokonać niebezpieczne krainy, strażników, złego oraz inne pułapki i niebezpieczeństwa. My musimy mu w tym pomóc.
W skład gry wchodzi:
- plansza z pułapkami
- 4 dźwignie
- 20 map 4 różnych światów
- 1 Obłędny Rycerz
- 1 znacznik serca
- licznik życia
- wskaźnik postępu
- plastikowe i drewniane przeszkody
Jest to gra zręcznościowa dla min 2 graczy i max 4 graczy. Na każdej z map mamy różne przeszkody, dziury, natomiast my musimy tak kierować pionkiem Obłędnego Rycerza, żeby dotarł bezpiecznie od punktu startu do punktu mety. Mamy w tym celu dźwignie, którymi opuszczając lub podnosząc, manewrujemy pionkiem rycerza. Jest to bardzo trudna sztuka, która wymaga dobrej komunikacji i synchronizacji pomiędzy graczami. Uczy ona również planowania. Na początku gry jest bardzo trudno się zsynchronizować, ale z czasem jest coraz lepiej i gra staje się dobrą i emocjonującą zabawą.
Ta z pozoru zwykła zręcznościówka, uczy koordynacji oko-ręka, słuchania innych, ale również uczy przewodzenia. To świetna nauka wytrwałości w dążeniu do celu, gdyż tutaj mały błąd i musimy zaczynać od początku.
Bardzo nam się spodobała ta gra, chyba najbardziej z całego tego zestawienia.
Wiek graczy: +6 lat
Liczba graczy: 2 - 4 os.
Wydawnictwo: FoxGames