niedziela, 26 kwietnia 2020

Na okrągło - Muduko

Czy czasami czujecie, że słowa wypadają wam z głowy? A może chcielibyście w przyjemny sposób popracować nad waszymi szarymi komórkami, żeby były sprawne jak najdłużej, albo w przypadku młodych graczy, żeby rozwijały się jak najlepiej, a może po prostu wam się nudzi w domu? Jeżeli tak mam dla was dziś prostą, fajną słowną grę imprezową Na okrągło wydawnictwa Muduko.


W skład gry wchodzi:

77 okrągłych kart, które na jednej stronie mają obrazki a na drugiej litery.


Celem gry jest jak najszybsze znalezienie, na odkrytej karcie słowa, którego nazwa zaczyna się na literę na karcie leżącej na górze stosu. W przypadku takich liter jak S, C, D słowa mogą zaczynać się również na SZ, CZ, CH, Ć, DZ itd. Możemy wybrać dwa warianty gry:
  • prostszy, w którym słowo na daną literę to nie tylko rzeczownik widniejący na obrazkach, słowo to może być kolorem, uczuciem, kształtem, wszystko co jesteście w stanie logicznie wyjaśnić. 
  • trudniejszy w którym słowo to tylko i wyłącznie rzeczownik
Wszyscy gracze równocześnie przyglądają się obrazkowi i kto pierwszy wymyśli słowo na odpowiednią literkę ten się zgłasza, mówi słowo i jeżeli jest ono poprawne bierze do siebie daną kartę. Gracz, który zdobędzie 5 kart jako pierwszy wygrywa.



Jak widzicie reguły tej gry są banalnie proste i wystarczy dosłownie minuta, żeby się zorientować na czym ta gra polega. Cudowne jest to, że przy tak prostych regułach, korzyści z takiej zabawy są ogromne. Na okrągło pobudzi nasze szare komórki do wytężonej pracy przy poszukiwaniu odpowiednich słów lub skojarzeń, do czego oczywiście niezbędne jest odpowiednie skupienie, koncentracja. 
Oprócz zalet umysłowych ta gra wywołuje duże i różnorodne emocje, od tych pozytywnych jak szczęście ze znalezienia odpowiedniego słowa i zdobycia karty, aż po te negatywne takie jak frustracja z przegranej. Jak z pozytywnymi emocjami nikt nie ma problemu, tak z negatywnymi różnie to bywa. Taka gra to dobry trening obchodzenia się z nimi, szczególnie przez dzieci, które dopiero uczą się je oswajać i ujarzmiać. Myślę, że warto od najmłodszych lat ćwiczyć z dziećmi panowanie nad nerwami, tak żeby w nastoletnim, a następnie dorosłym życiu nie było z tym problemu.


Dodatkowo podoba mi się, że w tą grę można grać również jednoosobowo w ramach ćwiczeń. Szkoda, że wydawca nie wpadł na pomysł dołożenia klepsydry do odmierzania czasu, ale jeżeli macie taką to można samemu sobie stawiać wyzwanie odnalezienia słowa w krótkim czasie pod presją nieubłaganie szybko przepływającego w klepsydrze piasku. To moja własna wersja tej gry, której nie znajdziecie w instrukcji.

Gra nie jest tylko edukacyjna to wspaniała propozycja na imprezy w gronie znajomych, która rozkręci nie jedno towarzystwo.

Wiek graczy: +7 lat
Liczba graczy: 2-6 os.
Wydawnictwo: Muduko